Сградата е конструктивно здрава и е перфектна място за култура. Не трябва да се бута, смята Емил Миразчиев
Фурната може да се превърне в алтернативно арт пространство срещу 320 хил. лв.,пресмятат от „Изкуство днес”
Направихме живата верига на „Одрин 8” след багерите, сега няма да е така, казва той
Арх. Порязов: Постройката предлага големи пространства, големи подпорни разстояния, които могат да се третират по най-различен начин. Може да се направят както големи експозиционни площи, така и ателиета за творческа дейност
Център за съвременно изкуство Фурната бе открит неофициално и тайно от институциите вчера в сградата на бившия Гарнизонен стол. Ъндърграунд събитието се проведе без електричество, само с отбрана публика. Идеята на организаторите- Емил Миразчиев от Сдружение „Изкуство днес”, съвременни артисти и архитектите от студио 8 ½, които се опитват да повдигнат въпроса за бъдещето на постройката, дни преди администрацията да я събори, за да изгражда парк на нейно място.
Направихме една провокация, намеса в пространството, която да покаже, че такова събитие може да се случи тук и това място може да се превърне в Център за съвременно изкуство. Малцината, дошли във Фурната, видяха обекти, инсталации, видеа, звук и светлина. Въобще дадеността на тази сграда предразполага към такъв тип намеси. Би било абсурдно, в контекста на Пловдив 2019 и липсата на алтернативни пространства, да се лишим от едно такова място за култура, подчерта Емил Миразчиев. Той е категоричен, че ще се бори срещу решенията на общината да бутне Фурната и дори е готов на протестни акции. Направихме живата верига на „Одрин 8” в последствие, сега няма да е така. И това е заявката ни. В събота ще дойде багерът и ще започне да бута, но ние ще бъдем тук, пред него, категоричен е той.
Миразчиев уточни, че писмото, което Сдружението е пуснало до кмета Иван Тотев, е подписано от експертна комисия от художници, архитекти и инженери, които дават своето становище относно бъдещето на постройката. А то е, че сградата не е за бутане. Ние имаме капацитета и възможността да я направим Център за съвременно изкуство и да я управляваме като такъв. След като бастисаха на практика Баня Старинна, ние искаме това място да го направим и разработим като реален работещ център, заявява Миразчиев.
Общината е гласувала 350 хиляди лева за събаряне на бившата Гарнизонна фурна. По сметките на ентусиастите от „Изкуство днес” пък, с 320 хиляди сградата може да бъде превърната в алтернативно място за изкуство. С тези средства ще се направят покрива, санитарните части, ще се сложат дограми навсякъде, и центърът тръгва. Сградата не е опасна, огледали сме я със специалист конструктор. Той подчерта, че има няколко уязвими места, които не са опасни. По гредореда тук- таме има оголена арматура. Проблемът с покрива също не е толкова голям- на няколко места има пропадане, но това се оправя, допълни Миразчиев.
Припомняме, че преди години той проведе подобни акции в пустеещото Гръцко училище над понеделник пазара, тютюневия склад на „Одрин 8” и други знакови локации. Към днешна дата старата сграда над пазара продължава да пустее, а всички знаем какво се случи със склада на „Одрин 8”. Миразчиев обаче не се отказва, надява се да разберат посланието му и да го приемат.
Имахме идея да разработим тютюневите складове, но това няма как да стане, няма смисъл да се заблуждаваме. Няма там собственик на такова ниво, който да има такава визия. Те са хора, които искат да печелят. И сега имаме нещо, което е общинско, запазено е, здраво е и е по-удобно като пространство дори от тютюнев склад. Ние обаче искаме да го бутаме! Защо? Това пространство може да поеме цялото ъндърграунд културно съдържание, съвременни и алтернативни неща през 2019г. Да не забравяме, че трябва да правим Биенале на съвременното изкуство, тук може да се състои и биенале на архитектурата. Освен това, тази база е достатъчно основание ние да можем да кандидатстваме по европейски проекти. А в случая можем да говорим и за децентрализация. Или по-скоро централизация извън центъра на града. Въобще Фурната има много предимства. Освен това тук, наоколо, има няколко парка. Да не говорим, че съвсем близо е Розариума, който сега почва да се разработва. Както и парк Отдих и култура. Пък и ако се отвори дворното място, пак може да е малка градинка. А коминът ще е един от символите на това място. Той ще е катерушката, образно казано, разбира се. Ще привлича погледа отдалеч, тъй като имаме идея как ще го осветим, разгръща идеята си Миразчиев.
Арх. Чадар Порязов от студио 8 ½ също е категоричен, че сградата с разгърнати 2 хиляди квадратни метра РЗП на две нива,трябва да бъде запазена. От архитектурната гледна точка Фурната има огромна стойност заради пространствата, които дава. Като външен архитектурен израз, тя не е строена във време, от което да очакваме да има претенциозен вид. Тя е изцяло рационализъм. Вътре обаче този рационализъм предлага големи пространства, големи подпорни разстояния, които могат да се третират по най-различен начин. Може да се направят както големи експозиционни площи, така и ателиета за творческа дейност. Ние имаме визия, включително и като дизайн на пространството, която визия включва съвсем минимална като строителна стойност намеси в интериорното пространство. Събличане на подпухнали мазилки, до тухла. Третиране тук и там с бои и лакове така, че да се получи една визия на съвременно пространство за изкуство, обясни арх. Порязов.
едни театрале ревале за няколко милиона за биенале знаем ти схемите измекяр няма да ти се получи номера
пак ли емо миразчиев бе, тая чикия не ли я опандизиха още като се правеше на палячо
Да ви сера на съвременото „изкуство“
400 глави „ARTаджии“ наброява Пловдив, четохме когато драпаха за Гладстон. Епа малко са, щом има буйно финансирВане с общински Ресурс – айде, майни, юруш! След като в ЧИФТЕто се издъниха первертите и техните первертки с первертчетата им (ТрансДжендерлък за начинаещи, насам!). Пловдивската Група имаше 5-6 художници от Априлското Поколение ЙОНАЧАГИ, точка.